




Etyka gospodarcza i zawodowa
Opis
W książce autor w sposób przyjazny czytelnikowi opisuje:
- podstawowe pojęcia etyczne i miejsce etyki zawodowej w świecie wartości;
- relacje między firmą a organami władzy, główne patologie występujące w tym środowisku, korupcję;
- relacje pracownik – firma. Analizuje fazy pozyskania pracownika dla firmy oraz relacje władz z firmą jako całością;
- funkcjonowanie człowieka w organizacji, relacje z przełożonym, mobbing;
- relacje firmy z klientem, etyczną promocję i reklamę;
- relacje firmy z szeroko rozumianym otoczeniem, odpowiedzialność dostawcy, rzetelność pracy oraz dialog ze społeczeństwem;
- relacje partnerów w biznesie, etykę negocjacji;
- etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń.
Dr Grzegorz Myśliwiec jest znanym ekspertem z dziedziny etyki, szanowanym zarówno w kręgach naukowych, jak i biznesowych. Jest też wybitnym nauczycielem akademickim cenionym przez studentów za niekonwencjonalny sposób prowadzenia wykładów.
Według autora „etyka może wnieść do biznesu nutę łagodności i ciepła, nie pozbawiając go przy tym sprawności i efektywności. W relacjach zawodowych powinno się zaprzestać używania języka wojny i nienawiści, takich słów, jak «wróg», «przeciwnik», «walka», a zastąpić go językiem koncyliacyjnym, wtedy otrzymamy słowa «współzawodnictwo», «partner», «doskonalenie»”. Książka szczególnie adresowana do studentów. Zamieszczone w rozdziałach przykłady w istotny sposób uatrakcyjniają lekturę, jednocześnie zmuszają czytelnika do samodzielnego myślenia, a wykładowcy dają możliwość przeprowadzenia dyskusji ze studentami.
dr Grzegorz Sołtysiak
Etyka biznesu jest dyscypliną, paradoksalnie, bardzo starą i bardzo młodą. Przez cały czas poszukuje swojego statusu metodologicznego. Podejście do tej kwestii jest różnorodne w różnych krajach i ośrodkach naukowych. Zauważyć można znaczny pluralizm w tej dziedzinie. Daje to autorom piszącym na ten temat dużą swobodę, jeśli chodzi o sposób poruszania tej problematyki. Dr G. Myśliwiec skorzystał z tej możliwości w interesujący sposób.
dr hab. Tomasz Dołęgowski, prof. SGH
Etyka gospodarcza i zawodowa | Grzegorz Myśliwiec | ISBN 978-83-62644-16-2 | ALMAMER 2013
Spis treści (skrócony)
Wstęp
1. Metodologia etyki gospodarczej i zawodowej
1.1. Miejsce norm moralnych wśród innych norm regulujących zachowania człowieka
1.2. Język etyki, czyli jak rozmawiać o etyce
1.3. Biznes – moralny, niemoralny czy może amoralny?
1.4. Intencja a wynik działania
1.5. Gospodarka – w drodze do świata duchowości
2. Relacja firma – organy władzy
2.1. Bezstronność i równe szanse podmiotów
2.2. Bezstronność arbitrów jako fundament sprawiedliwego biznesu
2.3. Etyka kontroli
2.4. Uczciwy i transparentny lobbing jako wyraz etycznej promocji interesów grupowych
2.5. Korupcja jako patologia relacji biznes – państwo
3. Relacja pracownik – firma
3.1. Syndrom superdyspozycyjności oraz narzucony pracoholizm – nowa jakość pracy czy współczesne niewolnictwo?
3.2. Etycznie przed zatrudnieniem
3.3. Etycznie w procesie rekrutacji
3.4. Etyczne problemy adaptacji zawodowej
3.5. Lojalność władz firmy wobec akcjonariuszy
3.5.2. Dobre praktyki zarządów
4. Relacja pracownik – przełożony
4.1. Odpowiedzialny szef – zjawisko mobbingu
4.2. Molestowanie seksualne
5. Relacja firma – klient
5.1. Etyka w marketingu
5.2. Wprowadzanie klienta w błąd
5.3. Wywieranie niedopuszczalnej presji na klienta
5.4. Etyczna reklama
5.5. Ciało człowieka w reklamie
5.6. Reklama a dzieci
5.7. Promocja i reklama produktów leczniczych
5.8. Etyka mediów – odpowiedzialna informacja
6. Relacja firma – otoczenie
6.1. Koncepcje odpowiedzialności dostawcy
6.2. Etyczny profesjonalizm
6.3. Dialog społeczny jako najwyższa forma odpowiedzialności społecznej firm
6.4. Dylematy etyczne przedsiębiorców
6.5. Ruchy ekologiczne i konsumenckie a etyka gospodarowania
7. Relacje między partnerami – etyka konfliktu i negocjacji
7.1. Konflikt jako czynnik warunkujący skłonność stron do podejmowania działań nieetycznych
7.2. Prawda i kłamstwo w negocjacjach
7.3. Uczciwa rywalizacja twórców
8. Relacja mistrz – uczeń
8.1. Moralny autorytet i wychowawca
8.2. Kompetentny przewodnik po świecie wiedzy
8.3. Sprawiedliwy oceniający i opiniodawca
Zakończenie
Bibliografia
Spis przypadków
Spis wykresów i fotografii
Pliki do pobrania:
Dane techniczne
Autor | Grzegorz Myśliwiec |
Tytuł | Etyka gospodarcza i zawodowa |
ISBN | 978-83-62644-16-2 |
Premiera | 2013 |
Wydanie | 1 |
Ilość stron | 176 |
Oprawa | miękka |
Nośnik | papier |